Martin Dybdal's website

Coding Pirates

Coding Pirates: En måned henne

Nu har vi været i gang med Coding Pirates på DIKU i en måned, dvs. fem onsdage. De sidste 3 uger har ikke været fuldstændigt smertefrie, jeg vil nedenfor prøve at beskrive et par af de udfordringer vi står over for.

Men først lige et par korte nyheder:

  • Der været Generalforsamling i Coding Pirates. En ny kompetent bestyrelse blev valgt og vedtægterne blev tilpasset de krav Kulturstyrelsen stiller for at der kan søges om Tipsmidler! Fantastisk!

  • Jeg har været med Coding Pirates på "Makers' Day 2015", hvor jeg fik en masse inspiration med hjem (tjek f.eks. [1], [2], [3] og CPH Music Maker Space).

  • Jeg har lavet en hjemmeside til afdelingen http://diku.codingpirates.dk/.

Tilbage til snakken om udfordringer.

Niveaudeling

Det er hurtigt blevet tydeligt at vi har at gøre med mindst tre forskellige niveauer/behov. Muligvis kan man opdele efter alder, men der er selvfølgelig lidt en generalisering:

7-9 år

I denne alder er det ikke alle der er gode til at læse, og det at skrive på computer tager lang tid, for man skal lede efter tasterne. De sidder heller ikke så stille, så der er behov for aktiviteter hvor man let lige kan holde en pause.

På Scratch-workshoppen har vi fundet ud af at det fungerer bedst med en meget struktureret tilgang og vi producerer derfor detaljerede trin-for-trin vejledninger som de kan følge, men med en del kreative elementer. Tesen er at de vil begynde at se et mønster efter at have set de samme trin blive gjort mange gange i forskellige scenarier (forskellige spil). I hvert fald ser det ud til at virke bedre end at blive ved med at udvide og udvide på det samme spil — det bliver hurtigt for avanceret.

Vejledningerne er på hjemmesiden: http://diku.codingpirates.dk/scratch.html og udgives under Creative Commons (se mere her: https://github.com/dybber/scratch-tutorials)

10-13 år

I denne aldersgruppe er børnene blevet noget mere sikre på både læsning og det matematik vi skal bruge, og det virker også som om de bedre kan koncentrere sig. Scratch er skide sjovt og de har massere af idéer til hvilke spil de vil lave! Her forsøger vi at lade dem selv styre hvilke projekter de vil lave og hjælper dem med at få deres idéer ud i verden "Hvordan får man figuren til at hoppe så det ser realistisk ud?" og "Jeg vil lave en udgave spillet med 4-spillere!".

Nogle af dem har endda fået lov til at bruge tid på deres spil i matematik-timerne i skolen, så her har vi ind til videre stor succes!

14-17 år

Når vi når teenage-årene, så er det vigtigt for de unge mennesker, at det ikke er barnligt, og der tror jeg måske at Coding Pirates har skudt sig selv i foden. For selve navnet "Coding Pirates" og markedsføringen er henvendt til de yngste. Der kunne jeg alligevel bedre lide "CoderDojo" eller "CodeClub", som det hedder i andre lande.

Anyways, vi havde regnet med at de ikke ville være med til at programmere Scratch, så vi har derfor oprettet et Arduino-hold og vi hentydede stærkt til at det var det de skulle hoppe på (samt at hvis man var under 13 år, så burde man nok starte med Scratch, for at holde de yngste væk). Vi er desværre endt op med et ret lille hold på kun 4 elever, bl.a. fordi nogle meldte tilbage at de andre deltagere var for unge. Jeg har her i påsken skrevet ud til lidt flere, så vi kan få fyldt holdet lidt mere op.

Foto: Sebastian Paaske Tørholm

Arduino er skide sjovt og det er meget tydeligt at det man lærer ikke er for sjov, så det er nemt holde dem der kommer ved ilden. Det primære grund til at nogle har fravalgt os er vist primært at vi sidder i samme lokale som børn og tweens. Jeg overvejer at splitte det helt op, dvs. at vi måske efter sommerferien har én dag for 7-13 årige og én dag for 13-17 årige.

Et andet problem ved denne gruppe, er måske at de allerede ved hvad de gerne vil! Hvis de kommer og ved at de gerne vil lave spil og vi kun tilbyder dem Arduino-programmering, så bliver det lidt på deres eget initiativ og via vejledninger på f.eks. . Når vi har fået et Python eller JavaScript hold op at køre fast, så bliver det problem dog mindre.

Socialisering og venskaber

En af de vigtigste ting ved uddannelsessystemet er at man bliver sat i forbindelse med andre ligesindede. Jeg er helt sikker på at musikskoler / MusikalskGrundKursus (MGK) / Konservatoriet m.m. har været "far" til mange bands og at Universitetet har været "mor" til mange samarbejder der er endt ud i virksomheder.

Når det gælder programmering og computerarbejde, så kommer man dog ofte til at sidde meget i sin egen verden, ved siden egen computer. Musikskolerne har løst problemet med "samspils"-hold. Universitetet løser problemet med øl.

Vi bliver nødt til at finde måder at få interaktioner til at opstå, f.eks. i den korte pause vi holder eller ved at de arbejder sammen om at løse et problem. Det er der massere af mulighed for på LEGO Mindstorms holdet, hvor der kun er 3 robotter som man skal deles om eller på Arduino-holdet, hvor de kun er 4 elever. På Scratch-holdet, bliver det dog meget mere individuelt. Nogle er startet 2-og-2, f.eks. søskende eller gode venner der har skrevet sig på ventelisten samtidigt. Så de har et naturligt samarbejde, men det betyder også at de ikke snakker så meget med resten af holdet.

Her er et par muligheder til hvordan vi kan få dem til at interagere mere på tværs og lære hinanden bedre at kende:

  • Lokke dem til at undervise hinanden (det tror jeg er meget vigtigt)
  • Fælles projekter og pair-programming
  • Andre arrangementer, uden for normal tid. F.eks. i weekenden.
  • Fælles off-line aktiviteter i pausen (F.eks. csunplugged-aktiviteter)

I påskeferien forsøgte vi os med en pause-aktivitet, hvor de fik lov til at lege rundt med en masse fjernstyrede BeeWi bots! Målet var at skubbe de andre ud over kanten og holde sig på arenaen længst. Det var en stor succes, men BeeWi er godt nok noget skrammel, som jeg egentlig ikke kan anbefale til andre formål. Det er sjovt i 15 minutter.

Foto: Sebastian Paaske Tørholm

Vil du være frivillige?

Så skriv mig en mail! Det er dybber@dybber.dk. Vi har det rigtig sjovt og spiser middag sammen og nyder en øl efter (næsten) hver gang :-) Alle kan være med, det kræver ingen forudsætninger. At lære Scratch tager 1-2 timer, du kan starte med at følge vores guides her: http://diku.codingpirates.dk/scratch.html

I mange andre afdelinger er der også en del bibliotekarer, lærere, pædagoger, og kreative folk. Vi kunne måske godt bruge et par hænder/øjne med mindre akademisk/teknisk indstilling :-)


CP

Coding Pirates: Dag 0

Weeee! I går startede vi så endelig Coding Pirates afdelingen på DIKU - og det gik fantastisk, vil jeg vove at påstå! Jeg havde et kæmpe smil på læben på vej hjem, da det havde været så positiv en oplevelse. Eleverne var meget motiverede og udviste stor begejstring for det de lærte. Flere forældre sagde at deres børn havde glædet sig i lang tid. Jeg håber, og tror, at de fleste nåede at få en succesoplevelse med hjem og at de glæder sig til mere i næste uge.

Der var nogle praktiske ting vi lige skal have styr på. F.eks. skal vi have købt knagerækker til overtøj og en trådløs dørklokke til hovedindgangen, så vi ikke skal have en stående ved dørene når forældrene skal hentes. Derudover, så blev vores pause ikke rigtig til en pause, da det var sjovere at blive siddende. For at de lærer bedre i anden halvdel, bør vi finde ud af at gøre pausen til en rigtig pause, med en anden slags aktivitet end at sidde ved computeren. Forslag er velkomne (codingpirates@dikumail.dk eller til mig, dybber@dybber.dk)!

Her er lidt fotos jeg tog i går og en video, der er optaget og klippet sammen af Maj Fonseca:

Hvis det ikke er helt tydeligt fra videoen, så er der hardware-lab oppe på balkonen, hvor de programmerer Arduino'er og bliver undervist i elektronik. Jeg var ikke så grundig med mit kamera, men jeg tager nogle flere shots i næste uge!

Scratch-undervisning

De fleste af eleverne er på vores Scratch-hold, dvs. at de laver små spil og historier, ved at sætte små klodser sammen til et program. Disse to klodser gør f.eks. at den figur de hører til, flytter sig til højre når man klikker til højre:

Coding Pirates logo

Her er det lille spil (brug piletasterne) vi gerne vil have de får bygget i starten, og som de så kan bygge videre på med alle mulige nye spil-elementer:

Senere kan de så tilføje bomber man ikke må gribe, en pointtæller eller at man kun har 3 "liv" før man bliver game over. Derefter kan man så tilføje power-ups som f.eks. "ekstra liv" eller man kan lave det om til et Space Invaders-spil, hvor man skal skyde, ikke gribe det der falder ned.

Planen er så at de kan gå videre med andre projekter bagefter. Vi giver dem nogle idéer de kan bygge videre på, og så skal de selv være kreative med hvordan det skal se ud og hvilke spilelementer der skal tilføjes. Senere tænker vi bl.a. at foreslå dem: Pong, Snake, Break Out!, Flappy birds, et racer-spil (set ovenfra), Tron, labyrint/adventure spil, eller en historie ala Magnus og Myggen!

Differentieret undervisning

Ikke alle er lige hurtige, så vi kommer meget hurtigt der hen hvor nogle er langt foran de andre. Vi har elever fra 7 år til 16 år. På Scratch-workshoppen er de fleste dog i aldersgruppen 7 år til 11 år. 4 års forskel er meget i den alder, så når ham ved siden af er nået meget længere kan det være svært at fokusere på sit eget. Vi skal derfor, næste gang, forsøge at placere dem mere sammen med andre på samme niveau, samt give lidt mere struktur på forløbet som de svageste kan støtte sig op af.

Selv har jeg ikke lært andet pædagogik, end det man lærer på "Introduktion til *Universitets Pædagogik", som er obligatorisk som Ph.D.-studerende og et enkelt Coursera-kursus i efteråret. Jeg overvejer at følge flere af den slags kurser på Coursera, hvis jeg kan få tid. Der er nok at tage af: https://www.coursera.org/courses?categories=education&languages=en.

Skriv mig en mail på dybber@dybber.dk, hvis du har kommentarer eller hvis jeg skal maile dig når jeg har skrevet nye indlæg til bloggen.


Kappadokien

Ny blog: Coding Pirates, datalogi og kreativitet

Velkommen til min nye blog!

Bloggen har jeg startet i forbindelse med, at jeg er ved at etablere en afdeling af "Coding Pirates" — en klub hvor børn og unge kan "gå til kodning og kreativ IT", lige som man kan "gå til spejder". Her vil de lære om computere som et kreativt redskab, på linje med håndarbejde eller musikundervisning, som vi kender det fra folkeskolen, bare med computere og programmering i stedet for symaskine og instrumenter. Vi skal bl.a. lege med robotter, interaktiv kunst, hjemmesider, computerspil, og måske tøj med indbygget elektronik.

De sidste 2 måneder er gået med diverse planlægning, men jeg har i snart 2 år haft projektet i tankerne, så det har taget sin tid at nå her til. Jeg har været så heldig at kunne få en masse af mine venner fra DIKU lokket med til at være frivillige, så det skal nok blive rigtig sjovt! Jeg glæder mig helt vildt til den 4. marts hvor vi starter.

Coding Pirates logo

Coding Pirates

Coding Pirates er et dansk koncept startet for ca. 1½ år siden af Martin Exner. Der er allerede afdelinger 10 forskellige steder i landet, hvor børn bliver undervist i programmering, kreativitet, og computational thinking (et emne jeg vil vende tilbage til). Idéen er at give flere mulighed for at lære den disciplin der lige nu transformerer hele vores samfund (jeg behøver bare at nævne AirBnB, MobilePay, 3D printere eller Wikileaks), men som de færreste modtager undervisning i, hverken i folkeskole eller gymnasier. Programmering er for alle, det er meget sjovere at finde på en idé og programmere den frem på skærmen, end at spille et computerspil andre har lavet! Og på gymnasialt niveau vil det være meget sjovere at kunne programmere en fysik-simulator der kan lære dig om idealgasligningen end at skrive en rapport og udføre beregningerne på papir.

Et andet mål med min deltagelse i Coding Pirates projektet, er at skabe et fællesskab om at udvikle nyt undervisningsmateriale, som folkeskolelærere og gymnasielærere kan bruge til at inddrage i deres undervisning. Der er en masse glimrende materiale på engelsk, så en del af arbejdet vil også være at få oversat engelsk-sproget materiale til dansk. Det er der stærkt behov for, siges det.

I Danmark er der som sagt 10 eksisterende Coding Pirates afdelinger og der er 15-30 børn i hver afdeling. Det hele drives af frivillige kræfter. Konceptet har eksisteret i flere år i udlandet under navne som "CoderDojo" (internationalt) og "CodeClub" (England). I England er der mere end 2000 CodeClub afdelinger! Den primære forskel mellem de forskellige koncepter er tilgangen: i Coding Pirates bliver man undervist i kreativitet med computeren, og idéen er at placere sig lidt på linje med billedkunst og musikundervisning. Når man læser om CoderDojo og CodeClub's formål, så handler det primært om at lære børnene at kode. Om der er en praktisk forskel? Ikke den store vil jeg tro. Dog tillader man sig i Coding Pirates at undervise i emner der ikke har direkte noget med programmering at gøre: 3D modellering til 3D-spil eller 3D-printere, elektronik, elektronisk musik produktion og så videre.

Hvad vil bloggen ellers handle om?

Jeg har ikke haft en blog siden 2006, en blog jeg den gang startede fordi det var sjovt at programmere selve blogging-systemet og for at lære ASP.NET. Den gang havde jeg ikke så meget at berette, så det døde hurtigt. Nu har jeg efter hånden roddet mig ud i en del projekter, hvor jeg føler det relevant at videregive mine erfaringer.

  • Coding Pirates
  • Udvikling af undervisningsmateriale til gymnasiet
  • Oversættelse af KhanAcademy til dansk
  • Computergenereret kunst
  • Brug af visualiseringer til at forstå verden. Hans Rosling gør det bedst.
  • Tanker om hvorfor IT er et mandefag og hvordan man får nedbrudt barriererne.
  • Frivilligt arbejde
  • Ph.D.-studiet
  • Mine fotografier. Billedet i toppen af dette blogindlæg tog jeg sidste år, på en ferie til Kappadokien i Tyrkiet.

Skriv mig en mail på dybber@dybber.dk, hvis du har kommentarer eller hvis jeg skal maile dig når jeg har skrevet nye indlæg til bloggen.