Martin Dybdal's website

CP

Coding Pirates: Dag 0

Weeee! I går startede vi så endelig Coding Pirates afdelingen på DIKU - og det gik fantastisk, vil jeg vove at påstå! Jeg havde et kæmpe smil på læben på vej hjem, da det havde været så positiv en oplevelse. Eleverne var meget motiverede og udviste stor begejstring for det de lærte. Flere forældre sagde at deres børn havde glædet sig i lang tid. Jeg håber, og tror, at de fleste nåede at få en succesoplevelse med hjem og at de glæder sig til mere i næste uge.

Der var nogle praktiske ting vi lige skal have styr på. F.eks. skal vi have købt knagerækker til overtøj og en trådløs dørklokke til hovedindgangen, så vi ikke skal have en stående ved dørene når forældrene skal hentes. Derudover, så blev vores pause ikke rigtig til en pause, da det var sjovere at blive siddende. For at de lærer bedre i anden halvdel, bør vi finde ud af at gøre pausen til en rigtig pause, med en anden slags aktivitet end at sidde ved computeren. Forslag er velkomne (codingpirates@dikumail.dk eller til mig, dybber@dybber.dk)!

Her er lidt fotos jeg tog i går og en video, der er optaget og klippet sammen af Maj Fonseca:

Hvis det ikke er helt tydeligt fra videoen, så er der hardware-lab oppe på balkonen, hvor de programmerer Arduino'er og bliver undervist i elektronik. Jeg var ikke så grundig med mit kamera, men jeg tager nogle flere shots i næste uge!

Scratch-undervisning

De fleste af eleverne er på vores Scratch-hold, dvs. at de laver små spil og historier, ved at sætte små klodser sammen til et program. Disse to klodser gør f.eks. at den figur de hører til, flytter sig til højre når man klikker til højre:

Coding Pirates logo

Her er det lille spil (brug piletasterne) vi gerne vil have de får bygget i starten, og som de så kan bygge videre på med alle mulige nye spil-elementer:

Senere kan de så tilføje bomber man ikke må gribe, en pointtæller eller at man kun har 3 "liv" før man bliver game over. Derefter kan man så tilføje power-ups som f.eks. "ekstra liv" eller man kan lave det om til et Space Invaders-spil, hvor man skal skyde, ikke gribe det der falder ned.

Planen er så at de kan gå videre med andre projekter bagefter. Vi giver dem nogle idéer de kan bygge videre på, og så skal de selv være kreative med hvordan det skal se ud og hvilke spilelementer der skal tilføjes. Senere tænker vi bl.a. at foreslå dem: Pong, Snake, Break Out!, Flappy birds, et racer-spil (set ovenfra), Tron, labyrint/adventure spil, eller en historie ala Magnus og Myggen!

Differentieret undervisning

Ikke alle er lige hurtige, så vi kommer meget hurtigt der hen hvor nogle er langt foran de andre. Vi har elever fra 7 år til 16 år. På Scratch-workshoppen er de fleste dog i aldersgruppen 7 år til 11 år. 4 års forskel er meget i den alder, så når ham ved siden af er nået meget længere kan det være svært at fokusere på sit eget. Vi skal derfor, næste gang, forsøge at placere dem mere sammen med andre på samme niveau, samt give lidt mere struktur på forløbet som de svageste kan støtte sig op af.

Selv har jeg ikke lært andet pædagogik, end det man lærer på "Introduktion til *Universitets Pædagogik", som er obligatorisk som Ph.D.-studerende og et enkelt Coursera-kursus i efteråret. Jeg overvejer at følge flere af den slags kurser på Coursera, hvis jeg kan få tid. Der er nok at tage af: https://www.coursera.org/courses?categories=education&languages=en.

Skriv mig en mail på dybber@dybber.dk, hvis du har kommentarer eller hvis jeg skal maile dig når jeg har skrevet nye indlæg til bloggen.