Martin Dybdal's website

Coding Pirates

Coding Pirates: En måned henne

Nu har vi været i gang med Coding Pirates på DIKU i en måned, dvs. fem onsdage. De sidste 3 uger har ikke været fuldstændigt smertefrie, jeg vil nedenfor prøve at beskrive et par af de udfordringer vi står over for.

Men først lige et par korte nyheder:

  • Der været Generalforsamling i Coding Pirates. En ny kompetent bestyrelse blev valgt og vedtægterne blev tilpasset de krav Kulturstyrelsen stiller for at der kan søges om Tipsmidler! Fantastisk!

  • Jeg har været med Coding Pirates på "Makers' Day 2015", hvor jeg fik en masse inspiration med hjem (tjek f.eks. [1], [2], [3] og CPH Music Maker Space).

  • Jeg har lavet en hjemmeside til afdelingen http://diku.codingpirates.dk/.

Tilbage til snakken om udfordringer.

Niveaudeling

Det er hurtigt blevet tydeligt at vi har at gøre med mindst tre forskellige niveauer/behov. Muligvis kan man opdele efter alder, men der er selvfølgelig lidt en generalisering:

7-9 år

I denne alder er det ikke alle der er gode til at læse, og det at skrive på computer tager lang tid, for man skal lede efter tasterne. De sidder heller ikke så stille, så der er behov for aktiviteter hvor man let lige kan holde en pause.

På Scratch-workshoppen har vi fundet ud af at det fungerer bedst med en meget struktureret tilgang og vi producerer derfor detaljerede trin-for-trin vejledninger som de kan følge, men med en del kreative elementer. Tesen er at de vil begynde at se et mønster efter at have set de samme trin blive gjort mange gange i forskellige scenarier (forskellige spil). I hvert fald ser det ud til at virke bedre end at blive ved med at udvide og udvide på det samme spil — det bliver hurtigt for avanceret.

Vejledningerne er på hjemmesiden: http://diku.codingpirates.dk/scratch.html og udgives under Creative Commons (se mere her: https://github.com/dybber/scratch-tutorials)

10-13 år

I denne aldersgruppe er børnene blevet noget mere sikre på både læsning og det matematik vi skal bruge, og det virker også som om de bedre kan koncentrere sig. Scratch er skide sjovt og de har massere af idéer til hvilke spil de vil lave! Her forsøger vi at lade dem selv styre hvilke projekter de vil lave og hjælper dem med at få deres idéer ud i verden "Hvordan får man figuren til at hoppe så det ser realistisk ud?" og "Jeg vil lave en udgave spillet med 4-spillere!".

Nogle af dem har endda fået lov til at bruge tid på deres spil i matematik-timerne i skolen, så her har vi ind til videre stor succes!

14-17 år

Når vi når teenage-årene, så er det vigtigt for de unge mennesker, at det ikke er barnligt, og der tror jeg måske at Coding Pirates har skudt sig selv i foden. For selve navnet "Coding Pirates" og markedsføringen er henvendt til de yngste. Der kunne jeg alligevel bedre lide "CoderDojo" eller "CodeClub", som det hedder i andre lande.

Anyways, vi havde regnet med at de ikke ville være med til at programmere Scratch, så vi har derfor oprettet et Arduino-hold og vi hentydede stærkt til at det var det de skulle hoppe på (samt at hvis man var under 13 år, så burde man nok starte med Scratch, for at holde de yngste væk). Vi er desværre endt op med et ret lille hold på kun 4 elever, bl.a. fordi nogle meldte tilbage at de andre deltagere var for unge. Jeg har her i påsken skrevet ud til lidt flere, så vi kan få fyldt holdet lidt mere op.

Foto: Sebastian Paaske Tørholm

Arduino er skide sjovt og det er meget tydeligt at det man lærer ikke er for sjov, så det er nemt holde dem der kommer ved ilden. Det primære grund til at nogle har fravalgt os er vist primært at vi sidder i samme lokale som børn og tweens. Jeg overvejer at splitte det helt op, dvs. at vi måske efter sommerferien har én dag for 7-13 årige og én dag for 13-17 årige.

Et andet problem ved denne gruppe, er måske at de allerede ved hvad de gerne vil! Hvis de kommer og ved at de gerne vil lave spil og vi kun tilbyder dem Arduino-programmering, så bliver det lidt på deres eget initiativ og via vejledninger på f.eks. . Når vi har fået et Python eller JavaScript hold op at køre fast, så bliver det problem dog mindre.

Socialisering og venskaber

En af de vigtigste ting ved uddannelsessystemet er at man bliver sat i forbindelse med andre ligesindede. Jeg er helt sikker på at musikskoler / MusikalskGrundKursus (MGK) / Konservatoriet m.m. har været "far" til mange bands og at Universitetet har været "mor" til mange samarbejder der er endt ud i virksomheder.

Når det gælder programmering og computerarbejde, så kommer man dog ofte til at sidde meget i sin egen verden, ved siden egen computer. Musikskolerne har løst problemet med "samspils"-hold. Universitetet løser problemet med øl.

Vi bliver nødt til at finde måder at få interaktioner til at opstå, f.eks. i den korte pause vi holder eller ved at de arbejder sammen om at løse et problem. Det er der massere af mulighed for på LEGO Mindstorms holdet, hvor der kun er 3 robotter som man skal deles om eller på Arduino-holdet, hvor de kun er 4 elever. På Scratch-holdet, bliver det dog meget mere individuelt. Nogle er startet 2-og-2, f.eks. søskende eller gode venner der har skrevet sig på ventelisten samtidigt. Så de har et naturligt samarbejde, men det betyder også at de ikke snakker så meget med resten af holdet.

Her er et par muligheder til hvordan vi kan få dem til at interagere mere på tværs og lære hinanden bedre at kende:

  • Lokke dem til at undervise hinanden (det tror jeg er meget vigtigt)
  • Fælles projekter og pair-programming
  • Andre arrangementer, uden for normal tid. F.eks. i weekenden.
  • Fælles off-line aktiviteter i pausen (F.eks. csunplugged-aktiviteter)

I påskeferien forsøgte vi os med en pause-aktivitet, hvor de fik lov til at lege rundt med en masse fjernstyrede BeeWi bots! Målet var at skubbe de andre ud over kanten og holde sig på arenaen længst. Det var en stor succes, men BeeWi er godt nok noget skrammel, som jeg egentlig ikke kan anbefale til andre formål. Det er sjovt i 15 minutter.

Foto: Sebastian Paaske Tørholm

Vil du være frivillige?

Så skriv mig en mail! Det er dybber@dybber.dk. Vi har det rigtig sjovt og spiser middag sammen og nyder en øl efter (næsten) hver gang :-) Alle kan være med, det kræver ingen forudsætninger. At lære Scratch tager 1-2 timer, du kan starte med at følge vores guides her: http://diku.codingpirates.dk/scratch.html

I mange andre afdelinger er der også en del bibliotekarer, lærere, pædagoger, og kreative folk. Vi kunne måske godt bruge et par hænder/øjne med mindre akademisk/teknisk indstilling :-)